Issue entropy in the Internet age. Changes in issue entropy in Germany between 1994 and 2005

Gehrau Volker, Haake Gianna

Research article (journal)

Abstract

Abstract: The aim of this paper is to analyze the impact of the diffusion of the Internet on audience fragmentation in Germany. Fragmentation is defined in terms of a declining probability that an individual will find like-minded others who are concerned about the same issues as that individual. Accordingly, fragmentation increases if the number of issues the individual is concerned about (nominal issue diversity) declines and the entropy of issues at the level of society (issue entropy) increases. The paper provides a brief review of publications concerned with media, fragmentation, and issue entropy. It then picks up a recent study, which revealed no relevant changes in nominal issue diversity in Germany during the period of Internet diffusion. In a second step, survey data representative for the German population during the same time period is analyzed to test for an increase in issue entropy. The findings reveal a small but systematic trend of growing issue entropy. This trend could not be attributed to the diffusion of the Internet. First, it was not possible to do so because age groups that had different rates of Internet adoption demonstrated a lack of differences in issue entropy. Second, there are differences between the dynamics of issue entropy and the dynamics pertaining to the diffusion of the Internet as entropy decreased after 2000, whereas the diffusion of the Internet continued to increase rapidly. It is therefore concluded that the diffusion of the Internet did not cause issue fragmentation during the sample period from 1994 to 2005. Zusammenfassung: Ziel des Beitrags ist es, den Effekt der Verbreitung des Internets auf die Fragmentierung der Gesellschaft zu untersuchen. Fragmentierung wird dabei als abnehmende Wahrscheinlichkeit dafür definiert, auf Personen mit denselben Themeninteressen zu treffen. Danach steigt die Fragmentierung, wenn die Anzahl der Themen, für die sich die einzelne Person interessiert, abnimmt und die Themen-Entropie auf Gesellschaftsebene zunimmt. Der Beitrag bietet zunächst einen Überblick von Studien zu Medien, Fragmentierung und Themen-Entropie. Ferner werden publizierte Ergebnisse einer Studie referiert, nach der in Zeit der Diffusion des Internets in die deutsche Bevölkerung kein systematischer Anstieg der individuellen Anzahl interessierender Themen stattgefunden hat. Im zweiten Schritt werden repräsentative Umfragedaten der deutschen Bevölkerung desselben Zeitraums präsentiert, um den Anstieg der Themen-Entropie zu untersuchen. Die Ergebnisse zeigen zwar einen systematischen Anstieg der Themen-Entropie; dieser Trend konnte aber nicht auf die Diffusion des Internets zurückgeführt werden. Zum einen variierte die Themen-Entropie nicht systematisch zwischen Gruppen unterschiedlich starker Internetnutzung. Zum anderen entsprach die Entwicklung der Themen-Entropie nicht der Diffusionskurve, da die Themen-Entropie nach 2000 leicht abnahm, wohingegen die Diffusion des Internets stark voranschritt. Insofern legen die Daten nahe, dass die Diffusion des Internets nicht systematisch zur Fragmentierung der Gesellschaft beigetragen hat.

Details zur Publikation

Pages: 17
Release year: 2016
Language in which the publication is writtenEnglish
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